Produkcja opon

Podczas procesu produkcji opon wykorzystuje się wiele surowców, w ich skład wchodzi: blisko 30 związków chemicznych, wiele rodzaje kauczuków, tkaniny kordowe, sadze, druty substancje olejowe oraz stalowe.
Cały proces rozpoczyna się od wymieszania kauczuków z olejami, sadzą, przyspieszaczami, przeciwutleniaczami, i innymi dodatkami. Właściwy dobór składników decyduje o jakości otrzymanego produktu. Mieszanie składników odbywa się – w zależności od rodzaju przyszłego produktu
– wieloetapowo w komorach zamkniętych –urządzenie takie nosi nazwę miksera. W czasie procesu kontroluje się następujące dane: czas oraz ciśnienie wewnątrz komory, temperaturę. Produkt, który otrzymamy nosi nazwę mieszanki gumowej, służy on do wyprodukowania elementów opony surowej.
Kolejny etap produkcji to przygotowanie elementów, z których składa się oponę surową takich jak: opasanie, czoło bieżnika, boki, osnowa, „drutówka”, wykładzina wewnętrzna, ekran, wypełniacz.
Elementy jak bieżnik, wypełniacz czy boki otrzymywane są z właściwych rodzajów gumowych mieszanek w procesie wytłaczania, tam używając odpowiedni szablon oraz ciśnienie i właściwą temperaturę nadaje się kształt elementom surowym. Otrzymane elementy gumowe są nawijane na szpule lub przycina się je na odpowiedni wymiar i przekazuje się do dalszego etapu obróbki.
W procesie kalandrowania otrzymujemy elementy tkaninowo-gumowe i stalowo-gumowe. Tkaniny zwane kordami pokrywa się obustronnie cienką folią z odpowiedniej mieszanki. Kordy zależnie od użytego przy produkcji materiału dzieli się na: nylonowe, poliestrowe, wiskozowe, szklane, stalowe. Powierzchnia tkanin jest pokrywana specjalnymi środkami gwarantującymi przyczepność do gumy. Włókna stalowe i druty pokrywa się mosiądzem lub brązem.
Kordy po nagumowaniu są cięte na właściwą szerokość oraz pod właściwym kątem. Materiał ten używa się do zbudowania części nośnej opony – osnowy, również można użyć go jako opasanie zapewniające sztywność części czołowej opony. Nagumowany drut stalowy jest zwijany w pierścień o właściwej średnicy. Wszystkie półprodukty, które są zgodne z wymogami stawianymi w dokumentacji konstrukcyjno-technologicznej używa się do budowy opony surowej. Proces konfekcji(budowy) prowadzi się w jednym lub dwu stadiach w zależności od budowy maszyn.

Tagi dodane do tej notatki na blogu o BMW: , , , ,