Podział opon

Opona diagonalna
W oponie diagonalnej osnowa opony zbudowana jest z kilku warstw tkanin ułożonych przemiennie w dwóch przeciwnych kierunkach, pod różnym kątem, lecz zawsze niższym niż 90°. Liczba warstw zależna jest od wielkości i obciążeń, na jakie zaprojektowano wykonywaną oponę. Konstrukcja taka ułatwia rezygnację z zastosowania opasania, lecz go nie wyklucza. Opona diagonalna zaopatrzona w opasanie nazywana jest oponą opasaną.
Zalety w porównaniu do opon radialnych:
lepszy komfort jazdy, zwłaszcza na drogach o gorszej nawierzchni duża odporność ścianek bocznych na uszkodzenia mechaniczne
Wady w stosunku do opon radialnych:
– mniejsza precyzja prowadzenia
– gorsze zachowanie się podczas jazdy po łuku
– większe zużycie paliwa
Opona radialna (promieniowa)
W konstrukcji opony radialnej osnowa jest ułożona w sposób promieniowy (radialnie – stąd taka nazwa tego typu opon), radialnie oznacza pod kątem 90°. Do jej wzmocnienia używa się kilku warstw opasania. Taki sposób ułożenie osnowy sprawia większą elastyczność boku opony a warstwy służące do opasania zapewniają większe usztywnienie bieżnika, co odpowiednio wpływa na poprawienie zachowania się samochodu podczas jazdy po łuku i powiększa powierzchnię opony, która styka się z nawierzchnią.
Zalety w porównaniu do opon diagonalnych:
– ułatwia precyzyjne prowadzenie
– powoduje mniejsze zużycie paliwa
Wady w stosunku do opon diagonalnych:
– niska odporność ścianki bocznej na uszkodzenia mechaniczne
– konieczność stosowania tulei metalowo-gumowych w zawieszeniu
Opona dętkowa to najpopularniejszy i najbardziej znany typ opony, opatentowana przez firmę Michelin w roku 1930, w takiej oponie za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiada dętka. Opona dętkowa oznaczana jest symbolami TT (z języka ang.: Tube Type).
W oponie bezdętkowej, za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiada ta sama opona. Szczelność pomiędzy obręczą a oponą zapewnia stopka, która musi być odpowiednio wzmocniona. Opona bezdętkowa oznaczana jest symbolem TL (z języka ang.: Tube-less).

Tagi dodane do tej notatki na blogu o BMW: , , , ,