Chiptuning

Samochód, który jest zasilany za pomocą systemu wtryskowego jest wyposażony w urządzenie nazywane jednostką sterującą lub sterownikiem. Ten sterownik to nic innego jak komputer, nazywamy go w skrócie ECU („Engine Control Unit”). Komputer odpowiada za parametry ustawiające pracę silnika w różnych warunkach zarówno prędkości jak i obciążenia. Parametry zapisywane są pod postacią tabeli i zamieszczone w pamięci ECU. Chiptuning wpływa na optymalizacje parametrów zawartych w tabeli i zwiększa elastyczność i efektywność w zakresie obrotów powyżej 2500 obr./min. Rezultat chip tuningu to wzrost mocy od 8% dla samochodów z silnikiem benzynowym bez turba oraz nawet 30% dla samochodów wyposażonych w turbo i TD. Po chip tuningu następuje również zwiększenie zużycia paliwa, ponieważ sprężanie i prędkość maksymalna jest zwiększana. Średnia zużywanego paliwa w cyklu mieszanym (trasa i miasto) jest niezmienna.
Dlaczego Chiptuning nie jest przeprowadzany bezpośrednio w fabryce?
Parametry, które są zakodowane do ECU, jak także sam program, jest opracowany przez producenta samochodu i zakłada niepełną optymalizacje, wynika to z trzech zasadniczych powodów:
– Silnik nieraz długo jeszcze pracuje, mimo że uszkodzeniu uległ element sterowania, zdarza się, że silnik jest zasilany paliwem słabej jakości, a używane materiały eksploatacyjne są przeciętne i niewymieniane w terminie. Ten fabrycznie pozostawiony margines z jednej strony służy ratowaniu przed awarią osoby, które nie dbają odpowiednio o swój samochód i nie serwisują go odpowiednio, a z drugiej strony pożera paliwo i gubi moc. Margines ten sięga 15% dla samochodów bez sprężarki i aż do 50% (połowa mocy!) przy samochodach ze sprężarką. Chip tuning jest właśnie po to żeby poprawić te parametry.
– Samochód musi pokazać, że zużywa mało paliwa – ponieważ normy określają przy jakich prędkościach ( 90 i 120 km/h), producenci ograniczają osiągi i zużywane paliwo na 4 i 5 biegu powodując „dziury w gazie”. Duże ograniczenia wprowadzone przy obrotach poniżej 3000 mają na celu poprawę osiągnięć w mieście – samochód jednak mocno traci na elastyczności.
– W Europie Zachodniej opłaty są zależne od mocy silnika, dlatego większość oferowanych na rynku niemieckim samochodów ma mniejszą moc niż te same model sprzedawane na rynku japońskim czy amerykańskim – choć posiadają ten sam moment obrotowy

Tagi dodane do tej notatki na blogu o BMW: , , ,