Bieżniki w oponach

Bieżnik jest częścią opony, która ma ciągły i bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi. Odpowiednie dobranie rzeźby bieżnika, dostosowanie do pojazdu i sposobu jego użytkowania jest bardzo istotny, jak taka różnica jak między klientem zadowolonym i niezadowolonym.
Odpowiedni bieżnik to:
– poprawa własności opony
– polepsza kierowalność
– wydłuża żywotność ogumienia

Rzeźba bieżnika wpływa na:
– komfort
– głośność jazdy
– zużycie paliwa

Lamelki – wąskie szczeliny tworzą w bieżniku luki o szerokości 0,3-1,5 mm. Do zadań lamelek zaliczymy wpływ na poprawę własności trakcyjnych na mokrej nawierzchni i śniegu oraz biorą udział przy odprowadzaniu wody.

Blok bieżnika – to element tworzący wygląd bieżnika. Najważniejszą funkcją bloków bieżnika jest sprawienie dobrej trakcyjności opony.
Kolejny element opony to żebro bieżnika – jest to grzbiet bieżnika, który ciągnie się na jego całym obwodzie, nieraz posiada poprzeczne rowki. Tworzy tak zwany obwodowy pas kontaktowy.
Każdy wie jak wygląda rowek bieżnika – jest to wklęsła część opony. Wzór rowka, jego kształt jak i wielkość odgrywają podstawową rolę decydującą o jakości opony i bezpieczeństwie jazdy. Rowki poprawiają jakość hamowania oraz sterowność samochodu. Głębokość oraz wzór rowków mają również wpływ na poziom emitowanego hałasu trakcie jazdy samochodem. Czasem spotykamy w bieżniku również dołki, – jeżeli już występują, służą do tego, aby poprawić właściwości chłodzenia opony.
Tak zwane rowkowanie bieżnika – jego celem jest powiększanie przestrzeni potrzebnej do usuwania wody podczas jazdy po mokrej powierzchni lub, gdy na przykład wjedziemy w kałużę. Dobrą przyczepność zapewnia skanalizowanie jej w szerokich rowkach, które przebiegających wzdłuż osi danej opony. Wielkość powierzchni rowków w stosunku do powierzchni bloków pokazuje całkowitą powierzchnię, jaka ma kontakt z podłożem. Im więcej jest rowków to jest mniejsza przyczepność opony podczas jazdy na suchej drodze, ale wpływa na zdolność odprowadzania wody na mokrej nawierzchni. Stopień rowkowania bieżnika zależny jest, zatem od tego, do jakiego celu jest przeznaczona opona.

Tagi dodane do tej notatki na blogu o BMW: , , , , , ,